L’échelle a été construite en cherchant les items les moins sensibles au développement, et les plus facilement repérables lors d’un examen pédiatrique de dépistage, par exemple en service de Protection Maternelle et Infantile (PMI).
Elle comporte 8 items cotés de 0 à 4.
La note « normale » est donc de 0 et le maximum à 32.
Les items suivent l’ordre qu’adopte un professionnel qui rentre en contact avec un bébé : expression du visage, contact visuel, activité corporelle (tête, tronc et membres), gestes d’auto stimulation, niveau de l’expression vocale, vivacité de la réponse à la stimulation, capacité de mise en relation avec l’autre, et attractivité.
L’examen pédiatrique est très riche en stimulations variées, dans un ordre assez constant, de façon à la fois assez intense et relativement brève, et permettant d’évaluer le niveau de la réponse du bébé.
L’étude de validation a eu lieu dans le service de PMI de l’Institut de Puériculture de Paris, entre 1997 et 1998, avec 60 enfants âgés de 2 mois à 2 ans (Guedeney & Fermanian, 2001).
L’étude a concerné tous les nouveaux enfants consultants (non malades, non porteurs d’une pathologie existante cause de retrait, non prématurés).
La limite inférieure de 2 mois fut choisie pour éliminer toute influence périnatale.
Les enfants étaient cotés simultanément par un expert (A. Guedeney) et par le pédiatre et la puéricultrice de façon indépendante.
L’échelle s’est montrée facile à utiliser en pratique clinique.
Une bonne corrélation fut obtenue entre le pédiatre et la puéricultrice quand ils cotaient indépendamment le niveau de retrait de l’enfant en utilisant l’échelle.
La note seuil de 4/5 a donné la meilleure sensibilité (0.82), et la meilleure spécificité(0.78), ceci signifie qu'un enfant est jugé sans retrait à 4 et en retrait à 5 et au dessus. cette note seuil a été établie par rapport au niveau de risque pour le développement, évalué avec les critères de Choquet, Facy, Laurent et Davidson. ces critères de risques psycho sociaux avaient été établis dans le même arrondissement Parisien, en 1982. L’échelle a alors une bonne cohérence interne (Cronbach à 0.83).
This Norvegian team made a longitudinal study with Adbb comparing premature with term babies in Bergen. Lars Smith
& Vibeke Moe now run a longitudinal study in Norway on early risk and resilience factors in early development.
Johanne Smith-Nielsen
Mette Skovgaard Vaever
Rie Krondorf von Wowern
Barbara FERNANDES CARVALHO FIGUEREIDO , Phd is professor in Minho univ; she made a study with ADBB for infants of adolescents and a study run by Raquel COSTA, Phd , Lisbon , on a longitudinal sample of a 100 infants followed from birth onwards, and now in a second longitudinal larger study, both using the ADBB.
Johanna BAPTISTA and Isabel SOARES made a study in the public Portuguese orphanages, along with Jay Belsky.
Daphna DOLLBERG, Phd School of Behavioral Sciences, Academic College of Tel Aviv-Yaffo, Rabenu Yeruham Street, P.O.B. 8401, Yaffo 61083, Israel; e-mail: daphna@mta.ac.il. Daphna Dollberg made with Miri KEREN and Ruth FELDMANN a study of a feeding situation in a community sample, using the ADBB. She made a study on adoptees comparing video guidance with care as usual. She collaborates with Naama ATZABA- PORIA (Ben Gourion univ Neguev), Sylvie VIAUX SAVELON and Miri KEREN on a study with Arab Israleli families.
Alexandra DEPREZ, PhD is a trainer for ADBB in Luxemburg and Belgium. She made a study in Belgian protection institution for maltreated infants.
The Valencia group
The Valencia Group, headed by Pascual PALAU SUBIELA PhD D works within the Valencia psychology university, with a mater and doctorates in early development. The Uruguayan team acts as a trainer for the Valencia team: Nahir BONIFACINO, psychoanalyst, PhD student, made a study on training pediatricians along with Andrea PLEVAK MD pediatrician Montevideo , and Dora MUSETTI, Psychoanalyst and psychologist Montevideo.
Carla PEREZ MARTINEZ, Valencia PhD student, from Mexico, has become an expert rater for both ADBb and m ADBB. She is part of the palate cleft study (B Grollemund, France) and of the Prader Willy Study (Maité Tauber, Toulouse France)
Nina BURTCHEN MD PHD is pediatrician, and expert in coding interaction and ADBB. She made a study with women with major depressive disorders, in a face to face situation with their infants, using Adbb. She is now in Freiburg on Brisgau, Germany.
Led by Bruno GROLLEMUND, orthodontist, PhD, in Strasbourg, along with centers in Paris (Pascale GAVELLE, Necker), Lille and Nancy, along with Pascale GRAVELLE psychologist and many others surgeons and psychologists. Carla PERES MARTINEZ made the recoding of all cases both with m ADBB and ADBB, enabling for a validation of the scales in this situation.
Carla Peres Martinez
The Prader Willy study by Pr Maite Tauber
Pr Tauber in Toulouse is leading the French reference center for Prader-Willy syndrom. She made the first study using Oxytocin with four months old infants, being hospitalized with their parents. The effect was judged on feeding, on Adbb and on parent infant interaction as assessed with the GIS (Feldman). Sylvie VIAUX-SAVELON-MD PhD is expert to score the GIS. Nahir BONIFACINO and Andrea PLEVAK scored the feeding situation with the Adbb. But feeding is a very difficult situation for PW babies, and we had to score the pediatric examination, by Carla PERES MARTINEZ to see a correlation with the GIS and with doses of oxytocin.
Catarina Furmark
Jaqueline WENDLAND, PhD, professor of psychology, institut de psychologie, Paris 5. ADBB trainer; she has led several PhDs and studies using the scale, in France as in Brazil.
Martine VERMILLARD -GATEAU, infant nurse, psychologist, was part of the team who made the first French validation of the ADBB in a well-baby clinic. She is doing training for researchers and clinician in France and in Quebec
Sylvie VIAUX SAVELON MD PhD is child psychiatrist. She is an expert in coding both with ADBB and with Feldmann’s GIS for parent infant interaction.
Pr Renaud JARDRI , MD, Ph D Lille is leading the MOCITRAINING study in which pediatrician are trained with ADBB and use of EPDS and train some colleagues to see the effect of the training on screening and on effectiveness.
Contacts :
Pr Antoine Guedeney, faculté de médecine Xavier Bichat
(Paris VII, univ Diderot-Paris Cité)
antoine.guedeney@aphp.fr
Policlinique Ney -Jenny Aubry
124 blvd Ney 75018 Paris